2. apr, 2019

RENA AVGASER TILL DIN BIL?

En reflektion - Vanligt förnuft är i själva verket högst ovanligt?
I den debatt som pågår i nyhetsmedierna kommer ibland frågan upp med att avgaserna från exmpelvis gamla bensinbilar innehåller så mycket smuts, koloxid, att de borde skrotas. Själv bor jag på landet och behöver en (ren) bil dagligen för att klara transporterna i mitt liv.

Enklare än skrotning
Själv har jag uppnått rena avgaser från min gamla bensinbil genom att koppla till en vattengasgenerator. I runda slängar kostar det 3000 kronor plus montering. (Se nedan tidigare exempel från bilbesiktningens avläsning.)

Utsläpp av koldioxid är knepigare. Gasen är oundviklig? Som ett resultat av förbränning och förening med kol och syre. Genom att vattengasgeneratorn minskar min bensinförbrukning med cirka 10% får jag dock en minskning av mina koldioxidutsläpp med 10%. Tyvärr kan jag inte bli av med dem helt på detta vis. 

Hälsar
Gunnar

30. jun, 2018

BATTERI-KOPPLING FUNGERAR!

Hej igen!
Fina nyheter! :)
Nu drar bilen 0,78 liter per mil.

Genom att koppla loss batteriet har jag återställt ECU:n över natten.
På Biltema köpte jag en snabbkoppling för batteriets poler. Har nu monterat en av dem till minuspolen för enklare losskoppling. Ska fortsättningsvis koppla ur batteriet varje kväll. Så får vi se hur detta påverkar bränsleförbrukningen.

23. mar, 2018

Diselavgasrening - Fundering!

Min fundering gäller om vätgas och syrgas påverkar halten av farliga ämnen i diselavgaser? Som Kväveoxide - Svaveldioxider - Sot och partiklar

På min gamla bensinbil kan jag konstatera att avgaserna är betydande mycket renare efter användning av vätgas och syrgas till bilen.

Skulle vi kunna få renare avgaser på diselbilar med samma teknik?
Har du något svar på detta hör gärna av dig.

Hälsar
Gunnar

 

14. nov, 2017

I bland så går det upp och ibland så går det ned!

Hej Alla!
Nu har jag precis tankat och enligt min uträkning drar nu bilen 1,1 liter per mil igen. Det jag gjort sedan sist är att öka gasmängden genom att dubbla amperstyrkan. Nu är det 13 Ampere som gäller. (Gjorde inte någon ECU-resett dennna gång, borde nog ha gjort det.)

Reflektion
En anledning till ökningen av bränsleförbrukningen skulle kunna vara att det nu kostar mer energi att tillverka mer gas än nyttan av den samma? En annan anledning är att det är ECU:n som justerar bort "vinsten"?

Nästa steg...
blir därför att prova en elektronikkrets som ska koppla ur ECU.n mixtrande med bensinmängden till motorn. Återkommer om detta.

Vi hörs!
Gunnar

 

 

31. okt, 2017

Subarun är besiktigad och godkänd!

Hej alla!
Det är alltid oroligt med bilbesiktningar tycker jag. Och alltid mycket roligt när allt går vägen, som i dag. :)
Reflektion
Den bränslebesparing jag sökte har ännu inte varit så stor som jag hoppats. Bilen drar mellan 50-100 cl mindre per mil. Men i bland drar den tom 1,1 liter. Sammantaget är dock känslan att köra med HHO mycket skön. Bilen känns bra, motorn kurrar välmående och bilen är märkbart piggare än utan HHO.

Fas 2.
Vidare, nu kommer jag att testa att öka mängden HHO-gas för att se om det ger någon märkbar effekt. Jag börjar med att justera strömmen från 6,9 A till 12 A till HHO-generatorn.
Ju högre ström ju mer gas produceras.

Hälsar
Gunnar