Telia Bredband - Endast höjning av pris - Ej någon förbättring!

Här är svaret jag fick. De höjer priset utan någon förbättring av bredbandet. Den känsla jag får är att Telia höjer priset för att de kan? Mitt förtroende för Telia är tyvärr mycket lågt.
Jag önskar mig härmed en ny bredbandsleverantör som står på min, användarens sida. Tack!

Hej!
 Just denna ingång innebär det ingen förändring kring tjänsterna funktionalitet, utan det handlar främst om att underhållningen av kopparnätet är så pass hög vilket tråkigt nog kan leda till en prishöjning. Kopparnätet är en utdöende teknik och det krävs en hel del pengar för att underhålla.

 Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda våra kunder Sveriges bästa uppkoppling. Det kan innebära att vi ibland även måste justera våra priser.

 Tanken är att nätet sakta men säkert ska fasas ut och istället fokusera på fiber och mobila lösningar.

 Med vänlig hälsning - Telia Kundservice

Telia tappar förtroende, distanserat sig från sina kunder, Telia dyra, Telia saknar kontakt med marknaden

Telia bredband höjer priset och sänker sitt förtroende!

Har du sänkt ditt förtroende för Telia ännu?
Den 1 oktober 2019 ändrar Telia priset för Bredband 10 till 489 kr/mån

Hej! 
Jag fick det här meddelandet i dag från Telia.
Jag förstår inte hur de tänker... - Vill de bli av med sina kunder?
Har de monopol nu så det inte finns några andra leverantörer av adsl att välja?

Vad är det jag blir upprörd av?
Jo, de meddelar att de höjer priset på grund av att de förbättrat tjänsten för mig.
Vad är det för förbättring de gjort för mig?
Det har jag inte fått veta ännu. Jag har skickat en e-post och frågat.

Vi får se om de svarar mitt mail?

Hälsar
Gunnar

 

Är PostNords avtal oskäliga? II

Ja, processen fortsätter!

Svar från hallå konsument.
Fick först svar från Hallå Konsument, de hade inget att komma med mer än att PostNord har avtalat bort sitt egna ansvar för brev.

Kundombudsman
Fick också ett vänligt svar från PostNords kundombudsman. De konstaterar att de tidigare gjort allt korrekt och de tyvärr inte kan hitta mitt förlorade föremål och ej heller kan, (vill?), ersätta mig för den förlust de skapat för mig.

Ja vad ska man känna och tycka?

Företagsombudsman?
Min reflektion är att de som korrekta tjänstemän utfört det som företaget PostNord har deklarerat. Det vill säga att de avtalat bort allt eget ansvar för föremål du skickar via brev.
Då behöver de alltså inte hjälpa mig med min förlust de skapat. Det jag dock blir förvirrad av är att de kallar denna funktion, som jag sist här kontaktade, för kundombudsman. Vem lurar de? Oss eller sig själva? Ett bättre och mer korrekt beskrivande namn vore att i stället kalla kundombudsmannen för företagsombudsmannen. Jag märker inte att de bevakar mina intressen som kund alls.

Avslut

Bortförande av andras föremål = Stöld = Polisanmälan?
Nu har PostNord gjort vad de kan och vill det som kvarstår för mig nu är att gå vidare med att anmäla PostNord för stöld? Jag förstår att de aldrig vill ersätta mig min förlust, men funderar om det hela ändå inte ska polisanmälas för sakens skull? I andra sammanhang brukar det rekommenderas att man ska polisanmäla alla brott, exempelvis inom skolmiljön har jag hört det. Om ett bortförande av andras föremål görs kan väl en stöldanmälan vara ett logiskt val?
Ska nu fundera på saken.

Vänliga hälsningar
Gunnar

 

Är PostNords avtal oskäliga?

Ja, den frågan har jag just ställt mig efter att ha förlorat föremål som jag skickat via PostNord.

Hur gick det hela till?
En vän till mig skickade ett usb-minne till mig i ett kuvert. Jag fick av PostNord ett tomt kuvert levererat till min postlåda. usb-minnet var försvunnet.

Reklamation
Jag gick in på PostNords hemsida och efter hjälp av trevlig person där kunde jag tillslut hitta sidan för reklamationer. Jag fick avslag på min reklamation och mitt krav på ersättning av usb-minnets kostnader på 250 kr. PostNord hänvisade till sitt dokument, "PostNord vilkor". Där finns en text som i princip helt avlägsnar PostNords ansvar för föremål de transporterar.

Omprövning
Har just skickat en min begäran om omprövning, vi får se vad det kan leda till. :)
Vidare hittade jag en konsumtensida som menade att avtalsvilkor kan vara oskäliga om de ensidigt försvagar den andra parten i ett avtal.

Hälsar
Gunnar