22. jul, 2021

RENA AVGASER

Nu avslutar jag mitt experiment med att köra min gamla bensinbil med tillsats av vätgas och syrgas. Generatorn som drivs med 12 volt från bilens generator har med tiden fått ett tilltuffsat utseende. Se gärna tidigare redovisning på denna sida. 
I veckan lyssnade jag på p1, det var ett vetenskapsprogram som ville tala väl för vätgas som framtidens drivmedel. De presenterade det som framtidens möjliga drivmedel. Jag och många med mig har använt vätgas som drivmedel till bilen i många år. Tyvärr verkade de medverkande experterna inte känna till att tekniken redan finns tillgänglig för vem som helst. Jag köpte min generator från Portugal. 
Men nu ska bilen säljas så jag tar bort generatorn först.
Vi hörs! Gunnar

28. feb, 2020

LADDTID ELVERK

Hejsan!

Har nu mätt upp hur lång tid det ta att ladda en mil till bilen.
Det tar 75 minuter att ladda en mil. Det är verkligen inte mycket.
Men som reserv för att slippa bli bärgad, i det ljuset kan väntan vara värd sitt pris.

 
24. feb, 2020

ELGENERATOR - RESERVDUNK FÖR ELBILEN?

Utökad räckvidd på elbilen

Jag har investerat i en elgenerator på 2200W för att ha med mig i bilen så som reservdunken fungerar till din bensinbil. I morron sk jag testa hur många mil som generatorn ger om den får gå tills all bensin tar slut. 

Bakgrund
Min elbil har för litet batteri för längre resor. Renault Zoe 2016 har ett batteri på 22 KWh.
Med en full laddningen kommer jag cirka 12 mil. Är det kallt försvinner några mil ytterligare. 

Långsam laddning
Med en elgenerator som har 1-fas 230 volt och 2 220 W innebär det att det tar timmar att ladda några mil. Avsikten med elgeneratorn är framför allt att slippa att bli bärgad om krisen är framme och inga laddstationer finns inom räckhåll, när jag gör längre resor.

 
15. feb, 2020

ELBIL = FÖRDELAR - NACKDELAR

VAD JAG TYCKER ÄR DE STORA FÖRDELARNA OCH NACKDELARNA!

FÖRDELARNA:
Den fördel jag uppskattar mest är att mina milkostnader minskar ju mer jag kör.
Det är toppen eftersom jag både vill och behöver transportera mig mycket.
En förutsättning för lägre milkostnader är att du laddar elbilen hemma. 

Sedan är det fördelen med känslan att köra en elbil. Jag åker tyst och motorn är mycket kvickare i låga hastigheter jämfört med min tidigare bensinbil med samma styrka. Vid omkörning på motorväg är känslan lika med min tidigare bensinbil. 

 

NACKDELARNA:
Min elbil har ett litet batteri som ger cirka 12 mils räckvidd. Det är struligt att åka längre resor jämfört med min tidigare bensinbil. Det krävs omfattande planering och det tar mig cirka fyra timmar att köra en längre sträcka ca 17 mil som med bensinbilen tog två timmar. 

Servicen verkar onödigt stor? Det kostade ca 4500 kr att göra 3-års service. Det tog cirka 40 minuter. Man bytte 12-volsbatteri och filter till ventilation. samt fyllde ny spolarvätska. Resten var så kallad okulär besiktning. Man tittade helt enkelt på saker för att se att allt är som det ska.

14. feb, 2020

KÖR NU ELBIL

Har nu kört elbil i 8:a månader. Det blev en tre år gammal Renault ZOE som äntligen blev min första elbil.
:)
Med allt inräknat är jag nu nere på samma milkostnad, ca 33 kr/mil som jag hade med min Subaru bensinbil. Det är alltså inte dyrare för mig att köra elbil.  

Allt beror på hur man räknar.
Enkelt uttryckt blir min elbil för mig billigare per mil ju mer jag kör. 
:)